Bu Blogda Ara

12 Şubat 2024 Pazartesi

İsmail Engin : Can ve Hızır

[İsmail Engin] Bazan sosyal medyada güzel sorularla ve değinmelerle karşılaşıyorum. Geçtiğimiz dönemde "Can" genelde erkek ismidir, mealinde bir paylaşım yapmıştım. Kimi itirazlar yükseldi ve kadınlarda da rastlanan isim olduğu ifade edildi. İstisnalar kaideyi bozmaz..

Sadece "Can" ismi verilmiş kadınların artması dileğiyle..

* * *

Bugün, Hızır'ın da erkek olarak tasvir edildiğine yönelik bir ibare dikkatimi çekti.

Hakikaten Hızır erkek tasvirli ve Hıdır erkek ismi.. Hızır, niçin kadın tasvirli değil? Oysa düşene uzanan ilk el, kadın eli.. [Lâkin,  "Hı[n]zır Paşa" erkektir ve burada erkeğin "kaypak" konumu da "Hınzır" olarak yerli yerine oturmuştur.]

* * *

Erkek egemen toplumdayız, feminist hareket emekleme aşamasında..

Sorsan, erkekler "eş"inden değil, artık ve bir süreden beri, "eşit"inden bahsediyor. Gerçekten öyle mi? "Eşit" mi kadın?

* * *

Hızır orucu nedeniyle iki kadın Ana'nın Hızır'ı anlatacağı bir program duyurusuna da denk geldim. İşte bu bağlamda, yetmez ama evet; gecikmiş de olsa nihayet, dedim.. Ancak, değinecekleri Hızır, ak sakallı mı onu bilemem..

* * *

Ayinde cinsiyetin olmadığını ifade eden posttaki Dedeler, kadın zakire [belki] yanı başında yer verir mi dersiniz?

Analar da kuşkusuz kadın zakirle ayinleri yönetir mi? Yoksa, "Zakir" de erkek ismi mi ne?

* * *

Cemevi yöneticileri mi, onlar zaten genelde erkek... Kadın, yönetim kurulları seçimlerinde en fazla oyu alsa bile; genelde erkek, "demokratik teamül" gereği başkan!.. Öyle.. | @ismailenginhd [12.02.2024]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder